Dobrý den Vítku, nejsem vyloženě pravicový nadšenec, v principu jsem spíše levicově smýšlející, ale ne v našich geografických podmínkách. Nechci se s Vámi přit, doufám, že to tak neberete, vítě, že si Vás vážím, v principu máme oba pravdu. Talmud mi přijde přiměřený. Židé schraňovali peníze ne z hamižnosti, ale protože pro ně představovaly šanci na méně krutý život, na úplatky, které je nejednou ochránily před pogromy, peníze jim v antisemitistickém prostředí alespoň někdy pomáhaly zaručit špetku důstojnosti. Ale to už jsem asi někde jinde. Víte ten citát jsem našla v době, kdy jsem žila s dětmi na hranici životního minima a kdyby mé děti nedědily oblečení, neměly by v té době co na sebe. Ten citát se mě tehdy dotkl, urazil mě, považovala jsem se za vnitřně svobodného člověka navzdory okolnostem, ale ve skutečnosti jsem nebyla svobodná, byla jsem v poníženém a závislém postavení a mé myšlení na tom nic neměnilo. Takto žít krátkou dobu je velmi obohacující, celý život však ne. Člověk by neměl čekat, že ho druzí z tohoto stavu vyvedou, sám by o to měl usilovat a pomoc druhých by měla spočívat v tom naučit takové lidi žít důstojně a nezávisle, pokud to jen trochu jde s ohledem na věk a zdraví. Další věc je, že znám mnoho "podnikatelů". Peníze nemají, dřou 16 hodin denně. Jsou to dříči, mají nápady, jsou inteligentní, ale stát je drtí místo aby je podporoval. Přitom tito lidé by měli být pilířem naší ekonomiky. Samozřejmě jsou opačné typy podnikatelů rychlozbohatlíků a totálních hajzlíků. Toto téma je na dlouhou diskuzi. Mimochodem sv. František byl vyjímečný už tím, že nepatří mezi vzor hodný hromadného následování. Byl zvláštní a jedinečný v tom, že byl svým způsobem extrémista. Ale úžasný extrémista. Víte, já jako matka dětí, peníze a hlavně jejich nedostatek řeším často, jsem proto pragmaticky zaměřená. Na druhou stranu mě fascinuje jeden můj známý kněz, který vyloženě nelpí na věcech, na prožitcích, není typicky asketický, ale tak zvláštně skromný a ta skromnost v jeho pojetí je výsostná a vznešená.