Komentář: Děkuji za citaci,

monika m. z IP 94.242.66.*** | 14.1.2011 09:52
někde si ji uložím, zmiňovanou knihu jsem před lety četla, ale tato slova si nepamatuji. Myslim, že podobně se o šoa zmiňoval také Hans Jonas? Včera jsem četla pro změnu Levinase a jeho názor poněkud opoziční Buberovu chasidismu a zaujalo mě, že podle něho v dnešní (modernistické) době nejsme schopni obstát jenom se spiritualitou srdce (v duchu chasidismu), ale naopak je nutný návrat k tradici a rozumu, tedy Buber hlásal hodně mystiku, Levinas racio Talmudu. Myslím si, že obé platí, ale myslím, že Levinas v požadavku návratu k určitému dogmatismu má hlubokou pravdu, protože samotná niterná zbožnost v tak složitém světě nemůže obstát, zvláště v konfrontaci s nějakou vážnou životní krizí. Nemusí to být ani šoa, někdy stačí "jen" onkologické onemocnění v rodině. Co se týče střípku mé osobní zkušenosti... Když jsem začala "koketovat" s žitým katolictvím, hned zkraje jsem četla o Edith Steinové, její životopis mě naprosto fascinoval. Z jejího podnětu jsem se začala židovstvím hodně zabývat. (Věřím, že s touto ženou mám dost velmi osobní vztah, ale to je jiný příběh). Je to nepochybně úsměvné a naivní, ale velmi jsem toužila v té době poznat nějakého žida, abych pochopila něco z lidské mentality Ježíše Krista. A v té době jsem poznala pana S., s nimž jsem se dlouhá léta velmi přátelila a naše přátelství bylo do značné míry mnoholetou "politicko-filozoficko-teologicko-eticko-historicko-literární" rozpravou (ale samozřejmě jsme si měli dost co říct i v lidské rovině, když přijel do Evropy, bavili jsme se více o jídle než pochybnostech ohledně Kabaly smile ).  To povídání s ním nebylo ani trochu intelektuální prázdné tlachání, ale něco, co mě velmi nutilo přemýšlet a přehodnocovat. On byl ateista (spíše ale agnostik), ačkoli si hluboce vážil věřících lidí, třeba Jan Pavel II. byl jeho lidským vzorem, a byl takový intelektuál idealista (myšleno v dobrém). Byl to člověk dialogu, vážil si každého náboženství, velmi kritizoval některé vojenské akce Izraele a usiloval o mírové řešení s Palestinou, vyčítal třeba, že v Izraelských školách se neučí o Deir Yasin, nebo byl názoru, že Izrael by měl vyplácet reparace rodinám zabitých palestinských civilistů. Jednoduše ho v Izraeli neměli vůbec rádi, asi jako toho Bubera, který usiloval rovněž o mír a dialog mezi abrahámovskými náboženstvími. Proč to tak sáhodlouze píšu. V mnohém mi toho přítele připomínáte a proto si cením Vaší práce (vůbec ne, že jste podobný tomu člověku, to nejste, ale že Vám jde o stejné dobro) ačkoli oceňuji i to, v čem jste zjevně odlišný (to, že jste věřící člověk dává jiný rozměr mnoha spektrům Vašeho života, já tedy mohu posoudit jenom Vaši práci). Tak a toto je můj poslední příspěvek pod tímto Vaším článkem, myslím, že už jsem docela únavná. Promiňte mi to smile

Komentáře tohoto článku jsou moderovány. Váš příspěvek se zobrazí až po schválení autorem článku.

Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel osm a devět