Leonard Cohen: Suzanne

Napsal Vít Machálek (») 6. 1. 2011 v kategorii Hudba, přečteno: 3946×

 „Jeden Žid se modlí v katolickém kostele. Tu k němu přijde farář a říká mu: ,Příteli, já tě přece znám z vesnice. Vím, že jsi Žid.’ Žid zvedne hlavu a zeptá se: ,No a co?’ Načež mu farář odpoví: ,Vy přece máte vlastní dům Boží – synagogu. Proč se nemodlíš tam?’ Tu Žid vstane, jde k oltáři, podívá se vzhůru a řekne: ,Ježíši, pojď, jdeme odtud pryč, my Židé jsme tady nežádoucí.’“ (1)

Tímto vtípkem začínám svůj příspěvek pro případ, že by se snad někdo podivoval nad skutečností, že se v písni kanadského Žida Leonarda Cohena Suzanne ocitne v katolickém kostele a bude se v ní setkávat s obrazy z evangelií.

Křesťanské obrazy v Cohenově písni souvisí i s jeho rodným městem Montréalem, o kterém kdysi Leonard v jedné ze svých svérázných básní napsal: „My, kteří k tomuto městu patříme, jsme nikdy neopustili Církev. Židé náleží k Církvi stejně jako ke sněhu. I ti nejradikálnější ateističtí odpadlíci z Québecké strany patří k Církvi. Veškerá montréalská architektura je architekturou Církve…“ (2)

Suzanne jsem napsal v Montréalu,“ říká Leonard Cohen. „Pracoval jsem na melodii i na celém tom nápadu. Ta místa, která se tam popisují, se nacházejí kolem kostela Notre Dame de Bon Secours, který stojí na konci ulice. Tenhle pocit v té písničce je, tyto budovy, řeka svatého Vavřince…“ (3)

Scenérii těchto míst přesně takovou, jak je v písni popisována, Cohen objevil díky Suzanne Vaillancourtové, profesionální tanečnici a manželce montréalského sochaře Armanda Vaillancourta, která jej pozvala k sobě do bytu s výhledem na řeku a kostel a nabídla mu čaj a pomeranče přivezené až z Číny. „A čistotu té chvíle nezkalila žádná tělesnost a ta písnička je její téměř reportážní záznam.“ (4)

O tom všem se zpívá v první sloce Suzanne, kterou uzavírá refrén s verši „A víš, že ti může důvěřovat / neboť ses dotkl jejího dokonalého těla svou myslí“. (5) V rozhovoru s Harrym Raskym Cohen poznamenává, že Suzanne se v písni „pochopitelně stává Matkou Boží u přístavu. Notre Dame de Bon Secours, Matka Boží Pomocná, je její kostel, který tam už stojí. Ale Suzanne se stává ztělesněním toho kostela pro námořníky… Uvnitř kostela jsou zavěšené modely lodí. Je to kostel obrácený průčelím k řece a žehnalo se v něm námořníkům před plavbou.“ (6)

Druhá sloka začíná slovy „A Ježíš byl námořník / když kráčel po vodě“, pokračuje obrazem Ukřižovaného, shlížejícího z osamělé dřevěné strážní věže, a vrcholí konstatováním, že spatřit Jej může jen ten, kdo se topí. Tento verš odkazuje k evangelním perikopám o tom, jak Kristus utišil bouři na moři ve chvíli, kdy se vyděšení učedníci na lodi třásli strachem, a o Ježíši kráčejícím po moři, kterému se Petr vydal po vodách vstříc, ale pak se začal topit a zděšeně vykřikl: „Pane, zachraň mne!“ (7)

Za zmínku jistě stojí skutečnost, že bývalý americký prezident, baptistický kazatel James Carter, ve své duchovní autobiografii Život ve víře odkazuje právě k textu Suzanne slovy: „Víru je třeba založit na touze věřit. V písni Leonarda Cohena o Kristovi chodícím po vodní hladině se zpívá, že ,spatřit ho může jen ten, kdo se topí’. Když jim v bouři hrozila smrt, učedníci si přáli věřit.“ (8)

V refrénu za druhou slokou Cohen o Ježíši zpívá „A doufáš, že mu snad budeš důvěřovat / neboť se dotkl tvého dokonalého těla svou myslí“. Píseň pak uzavírá třetí sloka, ve které se opět hovoří o Suzanne, jež vypravěče bere za ruku a odvádí jej k řece, ke kostelu Matky Boží u přístavu, ve kterou se – jak již bylo řečeno – symbolicky proměňuje.

Závěrem je ještě nutné konstatovat, že právě Suzanne udělala ze svého autora světoznámého zpěváka. Leonard Cohen sice už v letech 1956 a 1961 vydal básnické sbírky Porovnejme si mytologie a Kořenka Země, teprve v následujícím období však začal během pobytu na řeckém ostrově Hydra své básně zhudebňovat s kytarou. „Nepřestal být básníkem, pouze se přimkl k homérské ústní tradici těch, kteří své obrazy veřejně zpívají.“ (9) Po návratu z Řecka se pak prostřednictvím montréalské rodačky Mary Martinové, která byla asistentkou Dylanova manažera Alberta Grossmana, setkal s americkou písničkářkou Judy Collinsovou a přezpíval jí několik svých skladeb:

„Žádná z nich se jí nelíbila, řekla mu ale, aby jí zavolal, až bude mít další. Později jí z Montréalu zazpíval do telefonu Suzanne a ona ji okamžitě nahrála na své album In My Life… V říjnu 1967 dosáhla ,Suzanne’, nazpívaná hercem Noelem Harrisonem, šestapadesátého místa v žebříčku singlů.“ (10)

Umělecký a programový agent hudebního vydavatelství Columbia John Hammond, zastupující mj. Boba Dylana, slyšel Suzanne na demonahrávce alba In My Life a okamžitě Cohenovi nabídl smlouvu. „Vycházel přitom z myšlenky, že když zpěvák jako Dylan mohl získat věhlas básníka, může se básník jako Cohen etablovat jako zpěvák.“ (11)

„Než jsem se nadál“, říká Leonard Cohen, „byl jsem najednou ve studiu a nahrával vlastní desku.“ (12) Album Songs of Leonard Cohen se Suzanne coby Cohenovým prvním hitem vzniklo ve stejném roce 1967, kdy Leonardův „bratr“ Bob Dylan (13) vydal desku John Wesley Harding s písní All Along the Watchtower, o které už jsem na tomto blogu psal. Obě slavné písně jsou v mých očích sestrami. Jak v textu Suzanne, tak i v textu All Along the Watchtower se totiž prolíná obraz strážní věže s obrazem kříže.

Poznámky:

1) Dina a Leonie Spiegelovy, Oblíbené židovské anekdoty, Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2010, s. 19.

2) Harry Rasky, Píseň Leonarda Cohena, Praha: Volvox Globator, 2009, s. 67.

3) Tamtéž, s. 97.

4) Tamtéž, s. 97.

5) Úryvky z anglického textu textu Suzanne (Leonard Cohen, Stranger Music: Selected Poems and Songs, London: Jonathan Cape, 1995, s. 95–96) překládám sám s částečným kritickým přihlédnutím k velmi problematickému překladu Ladislava Šenkyříka (Harry Rasky, Píseň Leonarda Cohena, 97–99).

6) Harry Rasky, Píseň Leonarda Cohena, s. 97.

7) Matouš 8:23–27 a 14:22–33.

8) Jimmy Carter, Život ve víře: Vzpomínky a zkušenosti, Praha: Pragma, 1997, s. 37.

9) Pavel Klusák, 101 největších alb pop-music (od Elvise k Radiohead), Praha: Albatros, 2006, s. 39.

10) Ira Nadel, Leonard Cohen: Život v umění, Olomouc: Votobia, 1995, s. 95.

11) Tamtéž, s. 95.

12) Harry Rasky, Píseň Leonarda Cohena, s. 72.

13) Leonard Cohen říká: „Já považuju Boba Dylana za svého bratra. Cítím, že oba děláme totéž.“ (Harry Rasky, Píseň Leonarda Cohena, s. 114).

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Vít Machálek | 1.3.2011 08:58
Příteli, udělal jste mi velkou radost. I já jsem Váš fanoušek:.-) Snad se někdy konečně dostanu i na nějaké Vaše vystoupení... May God bless and keep you always.
Standa Soukup z IP 195.113.162.*** | 28.2.2011 10:30
Zdravím z Litomyšle,
při poslechu Ain't talkin', just walkin' jsem si připomněl naše Dylanovské sedánky na Upce. Rád čtu Vaše příspěvky na tomto blogu, zůstávám Váš stálý příznivce a fanoušeksmile
Standa.
Vít Machálek | 17.1.2011 08:19
Zaujalo mě, co píšete na téma "Buberova mystika" vs. "Levinasovo ratio Talmudu". Přiznám se, že by mne nikdy ani nenapadlo stavět tyto dva nějak proti sobě. Ale zajímavé je, že zrovna včera jsem si povídal s jedním muslimským přítelem na téma "ratio arabské filosofie (falsafy) vs. "důraz na prožitek v  mystice (súfismu)". Můj neodbytný pocit je, že obojí patří k sobě a navzájem se potřebuje, že náboženství nemůže smysluplně existovat ani bez niterného prožitku, ani bez racionality...
monika m. z IP 94.242.66.*** | 14.1.2011 09:52
někde si ji uložím, zmiňovanou knihu jsem před lety četla, ale tato slova si nepamatuji. Myslim, že podobně se o šoa zmiňoval také Hans Jonas? Včera jsem četla pro změnu Levinase a jeho názor poněkud opoziční Buberovu chasidismu a zaujalo mě, že podle něho v dnešní (modernistické) době nejsme schopni obstát jenom se spiritualitou srdce (v duchu chasidismu), ale naopak je nutný návrat k tradici a rozumu, tedy Buber hlásal hodně mystiku, Levinas racio Talmudu. Myslím si, že obé platí, ale myslím, že Levinas v požadavku návratu k určitému dogmatismu má hlubokou pravdu, protože samotná niterná zbožnost v tak složitém světě nemůže obstát, zvláště v konfrontaci s nějakou vážnou životní krizí. Nemusí to být ani šoa, někdy stačí "jen" onkologické onemocnění v rodině. Co se týče střípku mé osobní zkušenosti... Když jsem začala "koketovat" s žitým katolictvím, hned zkraje jsem četla o Edith Steinové, její životopis mě naprosto fascinoval. Z jejího podnětu jsem se začala židovstvím hodně zabývat. (Věřím, že s touto ženou mám dost velmi osobní vztah, ale to je jiný příběh). Je to nepochybně úsměvné a naivní, ale velmi jsem toužila v té době poznat nějakého žida, abych pochopila něco z lidské mentality Ježíše Krista. A v té době jsem poznala pana S., s nimž jsem se dlouhá léta velmi přátelila a naše přátelství bylo do značné míry mnoholetou "politicko-filozoficko-teologicko-eticko-historicko-literární" rozpravou (ale samozřejmě jsme si měli dost co říct i v lidské rovině, když přijel do Evropy, bavili jsme se více o jídle než pochybnostech ohledně Kabaly smile ).  To povídání s ním nebylo ani trochu intelektuální prázdné tlachání, ale něco, co mě velmi nutilo přemýšlet a přehodnocovat. On byl ateista (spíše ale agnostik), ačkoli si hluboce vážil věřících lidí, třeba Jan Pavel II. byl jeho lidským vzorem, a byl takový intelektuál idealista (myšleno v dobrém). Byl to člověk dialogu, vážil si každého náboženství, velmi kritizoval některé vojenské akce Izraele a usiloval o mírové řešení s Palestinou, vyčítal třeba, že v Izraelských školách se neučí o Deir Yasin, nebo byl názoru, že Izrael by měl vyplácet reparace rodinám zabitých palestinských civilistů. Jednoduše ho v Izraeli neměli vůbec rádi, asi jako toho Bubera, který usiloval rovněž o mír a dialog mezi abrahámovskými náboženstvími. Proč to tak sáhodlouze píšu. V mnohém mi toho přítele připomínáte a proto si cením Vaší práce (vůbec ne, že jste podobný tomu člověku, to nejste, ale že Vám jde o stejné dobro) ačkoli oceňuji i to, v čem jste zjevně odlišný (to, že jste věřící člověk dává jiný rozměr mnoha spektrům Vašeho života, já tedy mohu posoudit jenom Vaši práci). Tak a toto je můj poslední příspěvek pod tímto Vaším článkem, myslím, že už jsem docela únavná. Promiňte mi to smile
Vít Machálek | 12.1.2011 13:34
Ano, je možné a potřebné volit obě dobra... Jinak děkuji za střípek Vaší osobní zkušenosti - Vaše zjevná blízkost nejen křesťanství, ale i židovství mne vždy oslovovala, ale až teď jsem mohl porozumět jejím kořenům.  Jom Kippur jsem zmínil proto, že "Who by Fire" je Cohenova verze liturgické písně k tomuto svátku. Martina Bubera patrně (někteří) v Izraeli nenáviděli z podobných důvodů, z jakých v Indii hindští nacionalisté nenáviděli Gándhího... Co se týče mé otázky (nebo námětu k diskusi), asi jsem ji nešikovně formuloval. Raději tedy doslovně ocituji z příspěvku ortodoxního rabína Normana Solomona (Čítanka židovsko-křesťanského dialogu, Praha 2003, s. 65-67). Rabbi Solomon píše o tom, že přesvědčivost náboženských odpovědí na otázku utrpení silně závisí na víře v posmrtný život (nebo stěhování duší) a v judaismu také na víře v neomylnost Písma a autenticitu jeho rabínských výkladů a pokračje: "Tato víra byla v moderní době vystavena útokům z důvodů, jež nemají s šoá nic společného. Například moderní biblické bádání, jež směřuje k podkopání tradiční biblické víry a vyžaduje nový typ postoje k autoritě bible, se stalo výzvou pro Židy stejně jako pro křesťany. Rovněž moderní intelektuální proudy jako radikální zpochybňování kartesiánského dualismu vystavily koncept posmrtného života novým tlakům. Tyto změny natolik oslabily tradiční argumenty ospravedlňující boží jednání s lidstvem, že šoá zasadilo smrtící ránu a přivedlo modernistické křídlo judaismu k naprostému odvržení tradiční teodiceje. Nejde tedy o to, že by šoá představovalo novou výzvu teologii, ale spíše o to, že přišlo v okamžiku, kdy se teologie nacházela již ve stavu dosud největšího kvasu, jenž byl vyvolán intelektuálními proudy moderního světa. Tím se také vysvětluje, proč dřívější tragédie, mezi něž patří například vyhnání ze Španělska, nevedly ve svém důsledku k odvržení, nýbrž naopak k rozvoji tradičních typů odpovědi na utrpení."
Monika M. z IP 94.242.66.*** | 12.1.2011 11:26
máte pravdu, když se někdo "ptá cest", je snadno souzen, že po těch cestách také kráčí. Je to o předsudku od lidí, kteří zdi kolem svého náboženství staví, což možná někdy dělám. Včera jsem třeba (dychtivě) četla Bubera a četla jsem, jak psal o Budhovi a asi by nikdo nepodezíral tohoto prokletého chasida, že by byl budhistou. BTW včera jsem si v knihovně půjčila Cohenovy verše. U básně o Eichmannovi jsem si uvědomila, jaký je Eichmann fenomén (Arendtovská banalita zla) a jak jeho jméno lidé skloňují snad častěji než jméno Hitlera a vlastně nejde o toho (nadčasového a všudypřítomného) Eichmanna, ale o zrůdnost lidské průměrnosti bažíci po seberealizaci a asi o tom napíšu článek na blog. // Holocaust... Lustig psal, že lépe na tom byli lidé nevěřící, protože nevěřící bojovali o svůj život, zatímco věřící marnili silami, protože se ptali, proč jsi to Bože dopustil. To je patrné právě u Eliho Wiesela (třeba slavná knia Noc). Frankl zase psal, že lidé jemní a duchovní si dokázali uchovat snáze důstojnost a vůli ke smyslu, takže těžko říct. Holocaust to je něco, co se bytostně dotýká i budoucí generace. Třeba v Izraeli jsou psychologové, jejichž specializací je léčit psychické problémy potomků těch, kteří přežili, dokonce mají nějaký speciální psychologicko-terapeutický projekt, který se jmenuje Druhá generace nebo tak nějak. Je to dobrý byznys, protože to nepropolácí kranskasa (pojišťovna). Můj kamarád měl rodiče, kteří prošli koncentračními tábory a mám pocit, že ho to poznamenalo více než je, co více, natolik jsem díky němu nasákla židovstvím a holocaustem, že mám sama někdy pocit, že jsem židovka, protože niterněji chápu židovské než křesťanské a to je asi špatně. Co se týče Vašeho dotazu, možná jsem ho příliš nepochopila, někdy si připadám jako úplný imbecil, promiňte mi to. Tradicionalističtí židé myslíte ortodoxní židé nepoznamenaní haskalou (židovským osvícenstvím)? Nejsem si jista, v jakém smyslu tady chápete pojem sekularizace. Jestli sekularizace jako příčina (tedy že pro židy zesvětštělé nevěřící a často asimilované bylo dvojí utrpení,  jednak to skutečné a druhé to spirituální, že se odloučili od svého Boha a přesto se stali židovskými odsouzenci a nedokázali najít útěchu, protože ztratili cestu?), nebo jako následek (v duchu Eliho Wiesela, kdy na dlouhý čas se sekularizuje od svého židovství pod tíhou dojmů?). Znám ještě jeden názor „traicionalistických“ židů a ten je, že holocaust je trest za židovskou sekularizaci, tedy za židovskou emancipaci, asimilaci, že židé přestali býti židy, což je velký extrém, myslím, že člověk nikdy nemá právo vyslovovat podobné soudy, a mám za to, že někteří tradicionalističtí židé jsou nebezpeční šílenci, třeba takový Josef Ovadia. Moc bych si přála, aby se objevil  nějaký nový Martin Buber, kterého mimochodem v Izraeli nenáviděli. Víte proč?
Já si myslím, že pogromy ve středověku a holocaust nejsou úplně srovnatelné (postavení židů bylo zcela odlišné), ač jsou neméně děsivé. Třeba Španělsko po roce 1492, Bohdan Chmelnický atd. Jednou jsem četla skvělou knihu, jmenovala se Obecné dějiny antisemitismu a myslím, že na našem trhu není lepší kniha zabývající se komplexně tématikou židovských pogromů počínaje starověkem a holocaustem konče. Jom Kippur si nechte možná pro své osobní pokání, není to možná den vhodný k církevnímu pokání, Popeleční středa by možná byla příhodnější. Líbí se mi, že máte potřebu zametat si před vlastním (katolickým) prahem I když můžete být obviňován za to, že si pateticky sypete popel na hlavu. Tak a když jsem se dotkla tohoto, vzpomínám si na pana Kavku. Vzpomněla jsem si, jak jste spolu vedli vášnivé diskuze. Nebo spíše on útočil na Vás. Dost stísněně jsem to tehdy sledovala a přemýšlela, jestli se ozvat na Vaši obranu, ale nebyla jsem si jista, zda mám. Do určité míry jsem totiž pana Kavku chápala v tom smyslu, že věřím, že jsou důležité v dnešní zmatené době ortodoxie a dogma a že být ortodoxní znamená někdy být rázný a nekompromisní, protože mezi dvěmi dobry musíte volit to významnější dobro (Boží sláva a její zachování v tvrdém světě) před dobrem zdánlivě smířlivějším, což může být obtížnější než hledat cestu menšího zla. Neumím to moc vysvětlit. Až zpětně si uvědomuji, že člověk mezi dvěmi dobry volit nemusí, může volit obě a kdybych neměla možnost věřit a být přitom smířlivá a otevřená pro druhé, asi bych nechtěla v takové církvi být, Ježíš rozbíjel krámky ve svém chrámu a nikoli v chrámech jinoverců, takže zpětně mě to vlastně dost mrzí, že jsem se nepostavila na Vaši stranu.
Vít Machálek | 11.1.2011 14:24
Děkuji za reakci i za obzvlášť pěkný křesťansko-židovský vtípek. Potěšila mne i Vaše zmínka o Petru Pithartovi coby "posledním velkém žijícím politikovi". Obávám se, ale, že o panu prezidentovi už jsem dnes zase psal nějak nepochvalně. Snad mi to odpustíte.smile Co se týče Cohena, nevidím v něm člověka, který by se "ztrácel" na víc cestách, a on sám to tak určitě také nevnímá (vybavuje se mi jeho výrok o tom, že žádné nové náboženství opravdu nehledá, protože je docela spokojený s tím starým, s judaismem). Jen nemá potřebu stavět kolem svého židovství jakékoliv zdi... S velkou vážností jsem si přečetl to, co píšete o holocaustu. Vnímám s  bolestí nejen ty nesčetné oběti na životech, ale i spirituální problémy těch, kteří přežili. Na druhou stranu je mi blízký i pohled "tradicionalistických" Židů, podle kterých pro židovskou zbožnost nebyl holocaust vražedný sám o sobě, ale v kombinaci s (židovskou) sekularizací. Co o tom soudíte? Mně se zdá, že holocaust se sice vymyká vší představivosti, ale něco podobného do značné míry platí už i o předešlých dějinách pronásledování Židů (které přitom k žádné "teologii smrti Boha" apod. nevedly). Rád bych někdy napsal i o Cohenově písni "Who by Fire", v níž jsou cudně připomenuty celé ty šílené dějiny mučení a vraždění Židů "křesťany"... Ale nechám si to asi až na Jom Kippur. Nebo možná na Popeleční středu, den, který si i Jan Pavel II. zvolil pro své pokání za zločiny církevních dějin...
Monika M. z IP 94.242.66.*** | 11.1.2011 09:54
Váš článek jsem četla už v pátek, ale chtěla jsem napsat komentář až si (až z archivu) poslechnu Váše povídání o Cohenovi na radiu Proglas, i když mi dělalo potíže nereagovat na Váš židovský vtip židovským vtipem, který mě při čtení napadl. (Kohn konvertuje ke katolictví. Pro své hluboké znalosti písma vystuduje kněžský seminář.  Jeho první kázání poslouchá i arcibiskup. Po kázání Kohna vyhledá a řekne mu: „Krásné Kohn, jen příště nezačínaj kázání slovy: drazí gójové.“). Vaše povídání se mi moc líbilo, hodně mi Cohena příblížilo, já jsem dosud Cohena vnímala spíše jako zpívajícího básníka přelétajícího příliš mezi náboženstvími, což mi příliš blízké není (ale díky Vám už to tolik nesoudím), což ve mě vzbuzuje pocity duchovní  rozpolcenosti, víte vidím rozdíl v tom nechat se inspirovat jiným a jít několika cestami, totéž mi třeba vadilo na Erichu Frommovi, naopak jsem to snadno chápala u Eliho Wiesela, který po prožitku koncentračních táborů hledá útěchu v súfismu a pro změnu hinduismu, protože nemůže být s Bohem, který opustil svůj lid při holocaustu, dokonce pobývá v indickém klášteře a jen díky jedné malé zkušenosti vychází zpět do světa a vrací se k Tóře a Bohu, kterému nemůže sice odpoustit, ale bez něhož nedokáže žít. Ačkoli ten princip nazlobenosti na Boha může být příčinou oné rozpolcenosti a „přelétavosti“ i u těch židů jako je Cohen nebo Fromm, protože holocaust se dotýká každého žida, i když koncentrační tábory neprožil. Píseň Suzanne je velmi krásná. Také píseň Lover je krásná. Myslím, že Cohena začnu poslouchat, líbí se mi jeho hluboký hlas. Patrně člověk, který se na mnoha cestách ztrácí, více uvidí a prožije cestou. Hezký byl i předchozí článek, děkuji za příblížení Petra Pitharta, souhlasím s Vám, že je to poslední  velký žijící politik, ačkoli nejsem takový velký odpůrce Klause jako vy. Děkuji také za přípomínku E. Rádla, vnímám to jako dobrý tip  k nastudování, je to další významná osobnost ve stínu  nevděčných českých dějin.

Komentáře tohoto článku jsou moderovány. Váš příspěvek se zobrazí až po schválení autorem článku.

Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel osm a jedenáct