Malé svědectví o mém hledání „viditelné církve“

Napsal Vít Machálek (») 2. 5. 2012 v kategorii Osobní, přečteno: 1565×

Název této drobné autobiografické poznámky jsem si tak trochu vypůjčil od Petra Pitharta, autora studie „Jedno svědectví o Masarykově hledání ,viditelné církve’“. Pithart v ní Tomáše Masaryka líčí jako „zarputilého individualistu“, kterému se „viditelnou církev“ nalézat nedařilo, protože „pro samé ne bezdůvodné obavy, aby taková církev žila svou ,neviditelnou’ podstatou, přehlédl, že k tomu musí  být především církví“.

Aniž bych se chtěl v čemkoliv jiném srovnávat s T. G. Masarykem, zdá se mi dnes, že i mé vlastní náboženské hledání bylo příliš individualistické a že v jistém smyslu vlastně až nyní, v pátém desetiletí svého života, začínám objevovat církev jako společenství. Toto pokračování cesty nikdy nekončícího duchovního hledání mi bylo darováno díky setkání s hnutím Comunione e Liberazione (Společenství a osvobození), jehož zakladatelem je italský katolický kněz Luigi Giussani (1922–2005).

Giussani je mj. i autorem pozoruhodné knihy „Náboženský smysl“, v níž píše o Tajemství, které přesahuje náš život a zároveň mu dává smysl – o Tajemství, kterého si člověk nemusí být vědom, a přesto po něm ve svém neklidném srdci podvědomě touží.

Tento Giussaniho postřeh mohu jen potvrdit. I když jsem své dětství prožíval v duchovní poušti doby komunismu a v určité době dokonce věřil v dogmata „vědeckého“ ateismu, přece jen ve mně byla nepotlačitelná touha po pravdě, překračující dvourozměrný svět, ve kterém jsem žil. Život církve byl v té době mrzačen a uzavírán mezi zdi kostelů, ale právě v kostelech jsem mohl silně vnímat přítomnost Tajemství. I když jsem do nich ještě i v dospívání vstupoval jen v rámci „prohlídky památek“, cítil jsem v nich přítomnost Něčeho, co se netýká jen historie, ale i toho nejsoučasnějšího a nejpodstatnějšího. Také například četba Sienkiewiczova „Quo vadis“ mne odkazovala k církvi, která nebyla přítomna jen před dvěma tisíci lety v Římě apoštola Petra, ale třeba i na současném brněnském Petrově.

O pár let později jsem při procházení centrem Brna před jezuitským kostelem Nanebevzetí Panny Marie nenadále prožil okamžik konverze, ve kterém mne zaplavila jistota, že Bůh existuje a že ve vztahu s Ním leží jediný smysl a cíl našich životů.

Poněkud paradoxně tento okamžik ještě zdaleka nerozhodl o tom, že se stanu katolíkem. Naopak, navštívil jsem pak shromáždění v evangelickém sboru, při kterém evangelikální misionáři „přidělovali“ lidem okamžik přijetí Ježíše Krista jako osobního Spasitele. Představa, že je možné lidské setkání s Tajemstvím takto organizovat, pro mne ovšem byla velmi matoucí.

Ve velké tradici katolické církve jsem posléze nalezl smysl mnohem snadněji. Církev jako společenství bych ovšem možná snáze našel mezi evangelikály. V prvních letech po mém obrácení se mi sice dostalo velmi intimního duchovního sdílení v mém kruhu studentů historie a archivnictví, v němž katolická konverze mých spolužaček té mojí předcházela, a mohl jsem se stát i součástí většího studentského společenství, na které mám také řadu krásných vzpomínek; avšak po skončení studentských časů řada na ně vázaných věcí pominula. A farnost (ať už kterákoliv) pro mne vždy byla spíš místem individuálního setkávání se s Kristem než místem sdílení ve společenství.

„Viditelnou církev“ jsem sice nikdy postrádat nemusel, ale přece jen pro mne byla zkušeností, ve které něco chybělo. A i když jsem velmi vděčný za to, že mi v posledních mnoha letech bylo a je dopřáno pohybovat se znovu v univerzitním prostředí, ve vztahu k víře se dnešní zkušenost učitele s někdejší zkušeností studenta nedá srovnávat. I v mých studentských časech (na přelomu osmdesátých a devadesátých let) byli sice samozřejmě křesťané na univerzitě stejně jako dnes ve velké menšině, avšak doba těsně po pádu komunismu a „vědeckého ateismu“ byla jiná a žádnou schizofrenii mezi světem hledání pravdy na straně jedné a světem akademické vědy na straně druhé jsem tehdy nevnímal.

Dnes tomu tak do určité míry je. I celkově se mi zdá, že komunistický „ideál“ náboženské víry jako věci patřící výhradně do kostelů a soukromí začal po své přechodné porážce brzy znovu sílit a znovu vnucovat společnosti onen dvourozměrný svět, ve kterém je bytostně lidská touha po Tajemství daleko spíš potlačována než povzbuzována.

I proto se pro mne v době, kdy jsem upadal do určité duchovní stagnace, stalo zjevením setkání s Comunione e Liberazione, hnutím, které nezná dualismus „náboženského“ a „sekulárního“, ale pomáhá člověku prožívat tajemství Krista ve všech oblastech života (i v těch nejvíce „světských“). Především jsem však právě v Comunione mohl konečně objevit „viditelnou církev“ ve smyslu společenství, ve kterém lidé nemusejí „mlčet o podstatném“, ale mohou vzájemně sdílet své nejhlubší touhy.  Setkal jsem se v něm se společenstvím, které je bytostně „církevní“, a přesto (přesněji řečeno, právě proto) nesmírně otevřené vůči všem, kteří v sobě mají onu touhu po Tajemství – to znamená vůči všem lidem bez výjimky. Se společenstvím, ve kterém se mohu nově učit milovat Boha a lidi a znovu duchovně omládnout po letech, v nichž už jsem se cítil být zestárlý, unavený a životem ubitý. O letošních Velikonocích jsem některým přátelům posílal přání, jež mělo i autobiografický rozměr. Jeho mottem byla slova Luigiho Giussaniho („Naše naděje na spásu v Kristu nemůže být něčím, co jsme si přečetli a umíme to dobře opakovat… Měli bychom hořet“), po nichž pokračovalo verši:

Zápalná oběť na kříži

je ohněm, jehož plamen

se v každém srdci rozšíří,

jež hledá Lásky pramen

A všem, kterým zšedly tváře

stářím nebo chladem,

může zaplát její záře

v srdci znovu mladém!

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Tomáš Chalupa z IP 90.180.12.*** | 7.5.2012 10:03
To je neuvěřitelně krásné svědectví o nás! Bůh žije! Díky Giussi! Kdy už tě, Guissi, svět konečně prohlásí za svatého?

Díky moc Víťo, seš opravdu velikán!smilesmilesmile
Lucie Vostálová z IP 217.77.169.*** | 8.10.2012 16:49
Milý Víťo,

chtěla bych Ti moc poděkovat za Tvé svědectví.

Je pro mě velkým povzbuzením.

Osobně jsme se sice ještě nesetkali, ale už jsem o Tobě mnoho slyšela. Těším se na naše setkání.

Jdu Tvé svědectví hned poslat mamincesmile.

Ať si tato svá slova uchováš ve své paměti Ti přeje

Lucka

Komentáře tohoto článku jsou moderovány. Váš příspěvek se zobrazí až po schválení autorem článku.

Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel šest a osm