Půda, krev a víra

Napsal Vít Machálek (») 1. 3. 2011 v kategorii Osobní, přečteno: 1484×

V letošním roce uplyne osmdesát let od narození mého otce a také deset let od jeho odchodu z tohoto světa. Vzpomínám však na něj i v souvislosti se sčítáním lidu, které nás teď zase čeká. Při předminulém sčítání v roce 1991 – v době, kdy jsem já právě objevil víru – nechal táta ve sčítacím dotazníku rubriku Náboženství nevyplněnou. O deset let později (krátce před svým odchodem na věčnost) však do ní vepsal „římskokatolické“.

To bylo jeho neodvolatelné vyznání víry, které se mi dnes zdá být mnohem významuplnější než kdysi. Jako čerstvý konvertita jsem samozřejmě „tradičnímu“ katolicismu svých předků z otcovy strany nerozuměl.  Zdála se mi být zcela nepochopitelná konstelace, kdy sice rodina v neděli chodila do kostela, ale doma se lidé spolu snad ani nemodlili, ani spolu o víře nemluvili. A zdálo se mi také, že to vše vedlo k vývoji, typickému pro českou společnost dvacátého století, kdy generace prarodičů byla nábožensky praktikující, generace rodičů se k víře ještě více či méně hlásila, ale už ji neuměla předávat svým dětem, a moje generace musela začít duchovně hledat bezmála „na zelené louce“. Zkrátka jsem si vytvářel určitá schémata, která mi sice zpřehledňovala svět, ale jinak nebyla dobrá k ničemu. A jak jsem si až teď uvědomil, byla také mylná… 

Před několika dny jsem se po desítkách let zase podíval do jednoho z krajů svého dětství, do kraje, kde dodnes žijí strýc s tetou, na které mám z klukovských let krásné vzpomínky, ale v posledních desetiletích už jsem je vlastně viděl jen jednou (na tátově pohřbu…). Přivedlo mne tam projednávání dědictví po mé babičce, týkající se políček, která jí kdysi dávno komunisté sebrali, ale nyní se ukázalo, že na ně má stále ještě nárok rodina. Po tomto jednání jsem se mohl setkat s již zmíněnými příbuznými, nechat si od nich vyprávět o bratranci a sestřenici i o jejich dětech, prohlížet si fotografie, dokumentující např. uzavírání svátosti manželství – a s radostí učinit objev, že katolická víra (nejen tradice!) je v rodině ve skutečnosti živá… Syn mého bratrance (jehož kmotrem byl můj táta!) prý dokonce denně ministruje a touží stát se knězem.

V této souvislosti dnes přemýšlím i o věcech, které mne dříve vůbec nenapadaly. O tom, že pokrevní pouta, půda obdělávaná předky a tradice víry představují veličiny, jež mají či alespoň mohou patřit k sobě. V Novém zákoně jsou sice zdánlivě protikladné – v závěru dvanácté kapitoly Matoušova evangelia Ježíš jako by stavěl svou matku a své „bratry“ do protikladu k svým učedníkům – ale sotva to může platit nějak absolutně, když přece matka Maria má v církvi od počátku více než významné místo a „bratr Páně“ Jakub byl prvním biskupem jeruzalémským…

S přibývajícím věkem si stále více uvědomuji, že nejen „víra“, ale také „půda“ a „krev“ jsou vyjádřením identity, která člověka nese i přesahuje a kterou by neměl opomíjet, pokud se nechce krátkozrace odříznout od vlastních kořenů… Uvědomuji si velikost a význam celého toho řetězce desítek předešlých generací, řetězce, který nás spíná s krví, půdou a vírou našich nedávných i velmi dávných předků. A já, konvertita, pro kterého „tradiční zbožnost“ byla vždy něčím hodně vzdáleným nebo i poněkud bizarním, najednou nemám problém ztotožnit se s modlitbou „Dědictví otců zachovej nám, Pane!“ ze staré cyrilometodějské písně.

A i když pro mne víc znamenají písně moderní (jak je z mých článků na tomto webu více než zřejmé:-)), objevuji také to, že dobrá moderní hudba je s těmi dávnými, tradičními nápěvy mnohdy až nečekaně těsně svázána. Tak například „patron“ tohoto blogu Leonard Cohen má ve svém repertoáru i skladbu „The Faith“, představující jeho verzi staré québecké lidové písně. Jde vlastně o modlitbu, obracejí se k Lásce (tedy k Bohu) slovy, přesně vyjadřujícími to, co jsem se v tomto příspěvku snažil říci. V mém volném překladu znějí takto:

„Půda a krev a víra / každé to slovo mnoho znamená / Tvůj slib a Tvoje svatyně / Lásko, Ty stále nejsi znavená…“

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Vít Machálek | 22.3.2011 09:16
Jistě rozšířené. Ale víra a modlitba by měla spíš připomínat milostný vztah, ve kterém člověk prostě chce být s tím druhým (v tomto případě Druhým...).
mája z IP 89.24.117.*** | 17.3.2011 21:16
Nevím v čem víra spočívá, určitě ne v chození do kostela, náš táta do kostela nechodil, v životě jsem ho ani modlit neviděla, přesto nás tady nechal ve své bohabojnosti. Často mám pocit, že kdekdo si plete katolický kostel se scientologií: zatlačit na Boha a budu mít vše.
Vít Machálek | 15.3.2011 09:23
Taky teď přemýšlím o mluvení s lidmi o Bohu. Proč je to pro mnohé z nás tak těžké? Možná je snadnější mluvit s Bohem o lidech. A možná nejlepší, když se zadaří mluvit společně s Bohem ve společné modlitbě...
NULI z IP 83.208.141.*** | 11.3.2011 11:12
Mne v souvislosti s tímto mrzí, že jsem se víc neptala, že jsem s maminkou téma víry otevírala jen velmi opatrně a velmi, velmi málo ...smileA dělám asi podobnou chybu, jako naši,kteří mi toho o víře a Bohu mnoho neřekli. Nějak nemám odvahu svým dospělým dětem plněji své postoje vysvětlovat, s Pájou jsem dál, ale teď se ona zase vzdaluje. A tak se modlím.
monika.m z IP 94.242.66.*** | 4.3.2011 08:26
Především jsi byl asi nadšený z té slivovičky, že? smile A já ti děkuji za inspiraci viz mochova.bigbloger.lidovky.cz/c/180128/Slivovicka.html
Jinak co se týče rodinné historie. Něco samzřejmě vím. Z otcovy strany je to nedohledatelné, s otcem nežiji od svých dvou let. Z matčiné strany je část polská část německá. Ta německá část se jmenovala Grimmovi a prý to byli vzdálení příbuzní bratří Grimmů, ale nevím, nevím. Každopádně můj prapradědeček byl katolický kněz a praprababička jeho hospodyně. Z polské strany pradědeček byl prý parchant nějakého zhýralého polského šlechtice a jeho matka, chudá žena ho odložila u dveří porodní báby, aby se ušetřila hanby. Ale je to něco, co se mě bytostně nedotýká. Je to nějaký příběh. Ale kořeny jsou důležité. Určitě bychom se po nich měli pídit. V tom smekám před židy, jak si hájí svou rodinnou tradici a ctí své zemřelé. My jim vyčítáme (někteří, já tedy ne smile) , že pořád mluví o holocaustu, jako by neexistovaly jiné tragédie lidstva, ale je naše vina, že my o těch jiných tragédiích nemluvíme, protože jsou součástí historie, součástí příběhu, součástí člověka, který to nějakým způsobem předává svým dětem a ony ani neví nic o svém původu, o své rodinné tradici, o své rodinné bolesti, kterou si nějakým způsobem třeba i nese. Zase se rozkecávám. Hezký víkend.
Vít Machálek | 3.3.2011 15:07
Pokud jde o "Dary Země", mluvíš mi z duše, Moniko. Také jsem si je z onoho výletu přivezl (šlo o vajíčka a slivovičkusmile ) a byl jsem z nich nadšený tak, jak bych ještě před pár lety určitě nebyl.
Vít Machálek | 3.3.2011 15:02
Dobře rozumím i tomu, že pro Tebe má slovo "tradice" určitou pachuť. Ale nejspíš je na nás, abychom ji hledali - v rodinné historii třeba i dál dozadu. Trápí mne, kolik lidí je u nás úplně vykořeněných, bez jakéhokoliv vědomí historických souvislostí (o duchovních ani nemluvě), jako by do této země právě spadli odněkud z jiné planety... V této souvislosti rád vzpomínám na přítele buddhistu, kterého jsem nejednou slyšel vyprávět o tom, jak prostřednictvím mezináboženského dialogu s křesťany postupně stále víc objevoval právě onu duchovní tradici, která v nás ve všech je a všichni jí za mnohé vděčíme...
monika.m z IP 94.242.66.*** | 3.3.2011 08:29
Tak jsem tak psala sáhodlouhý komentář, že i já s přibývajícím věkem dokážu pochopit sepětí s půdou a sepětí s náboženskou tradicí, byť jsem městský člověk a když jsem odesílala tak mi chcípl internet, takže to shrnu prostě: krásný článek. Trochu osobní úvaha, takových Vítku více!!! I předchozí článek je velmi podnětný, ta doba je velmi složitá, tak se nebudu příliš rozepisovat, je to na delší diskuzi. Osobnost Jana z Jenštejna by myslím byla hodna i samostatného článku...
monika.m z IP 94.242.66.*** | 2.3.2011 15:12
dokážu si představit, jaký vliv na tebe ten výlet měl. Je to zvláštní, ale u nás žádné náboženské tradice v rodině nejsou, proto pro mě to slovo má stále takovou pachuť, na druhou stranu ti rozumím. S přibývajícím věkem dokážu pochopit to sepětí s vírou a půdou (a ta krev k tomu nerozlučně tak nějak patří jako vyjádření nesnadnosti).  Někdy si říkám, jak nám chybí ta manuální práce, to plahočení na políčku a to, že se předkové dotýkali Božích pravd prostřednictvím takto prostým, obtížným a pravdivým.  V současné době si začínám uvědomovat, co to jsou Dary Země. Když mi dříve někdo přinesl třeba domácí vejce, med nebo domácí ovoce, řekla jsem jo, fajn děkuji, ale nějak se mě to nedotýkalo. Teď to vnímám docela jinak. Asi bychom my z města měli začít číst ruchovce, co říkáš? smile Teď mě napadá, že nevím, kde je vlastně má rodinná identita, kde se rozmělnila? A že asi ji tak nějak dlužím svým dětem. Nebo obecně dlužíme, děti nemají sepětí s rodinnou tradicí, identitou, jsou vytrženy z rodinné historie. Už i na vesnici to sepětí postupně mizí osvojováním si městského způsobu života.

Komentáře tohoto článku jsou moderovány. Váš příspěvek se zobrazí až po schválení autorem článku.

Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel deset a šest