„Peníze jsou až na prvním místě“?

Napsal Vít Machálek (») 10. 5. 2010 v kategorii Politika, přečteno: 1744×

V nejnovějším čísle Katolického týdeníku mne zaujala vyjádření dvou křesťanů z řad bývalých disidentů k polistopadové politice. Zatímco s pohledem  evangelíka Jana Kozlíka  souzním, stanovisko katolického biskupa Václava Malého mě spíš zaskočilo… 

Jan Kozlík byl v roce 1983 mluvčím Charty 77. Dnes je pracovníkem Bezpečnostní informační služby a kurátorem sboru Českobratrské církve evangelické v Mšeně. Jeho pohled na mentalitu převládající před 1989 i po něm pokládám za víc než pozoruhodný:

„/V době normalizace/ se ukázalo, že komunistickým funkcionářům o politiku vůbec nejde, že to pouze předstírají – a že jim jde hlavně o peníze. A lidem, kterým normalizace vzala všechny ideály, šlo také hlavně o peníze. Vznikl tak zvláštní, ale hnusný ,politický smír’ a společný cíl: rozkrademe ze státního, každý jak může a co může. Taková byla společenská atmosféra od poloviny sedmdesátých let…

/Po roce 1989/ po počátečním nadšení a po slibných začátcích převládla znovu stará mentalita z let normalizace. Že politika je jen o tom, jak se dostat k penězům. Asi jsme si nevšimli, že někteří, kteří spolu s námi volali po svobodě, přitom mysleli jen na peníze. Ti rychle ovládli systém, protože věděli, co chtějí. Dokonce nás přesvědčili, že je to tak správně.“

Ta „hodnotová“ kontinuita je vskutku zarážející. Po listopadu 1989 sice politikové samozřejmě veřejně nehlásali předlistopadová pořekadla typu „kdo nekrade, okrádá rodinu“, avšak jejich nová hesla se od nich nijak zvlášť nelišila. Nemohu při tom nevzpomenout na dnešního pana prezidenta a jeho tehdejší bonmot, že „peníze jsou až na prvním místě“, případně na jiný Klausův výrok o tom, že neumí rozlišit špinavé a čisté peníze.

Podle Jana Kozlíka dnes otročení „obrovské moci peněz“ a s tím spojená stále větší korupce hrozí „zardousit samotnou podstatu demokracie, právní stát, smysl politických stran, rovnost před zákonem a tedy i svobodu“…

Zkusme být k politickým stranám a jejich představitelům vlídní a připustit, že jim vedle  ekonomických zájmů jde i o ideje, které jsou předmětem jejich vzájemného politického boje. Na jakém poli se tento souboj idejí odehrává? Obávám se, že výhradně v oblasti sociálně-ekonomické. Tématem předvolební kampaně jsou jen poplatky, daně a způsoby řešení rozpočtového deficitu a takřka vůbec ne otázky nemateriální.

V posledních týdnech nám katastrofa polského letadla u Katyně připomněla, že v Polsku mají stranu s biblickým názvem „Právo a spravedlnost“, která už tímto svým názvem hlásá prioritu jiných než ekonomických témat. U nás se však prakticky všechny strany de facto drží staré marxistické poučky, že „materiální základna“ je mnohem důležitější než „ideová nadstavba“…  A skoro se mi zdá, jako kdyby tomuto komunistickému bludu podlehl dokonce i ten poslední člověk, u kterého bych to očekával – biskup Václav Malý, jeden z duchovních a mravních symbolů „sametové revoluce“. Jak jinak si vysvětlit jeho prohlášení, že hlavním tématem voleb je schodek státního rozpočtu?

Jsou ekonomické otázky opravdu na prvním místě? Nepochybně jak pro koho, což platí i pro politiky. Znám mezi nimi (a nesmírně si vážím) jednoho, jehož pojetí politické činnosti bylo vždy pravým opakem ekonomismu či dokonce snah o osobní prospěch. Někdejší sociálně demokratický senátor Karel Floss kdysi svůj senátorský plat věnoval na rozběhnutí Nadace Světový étos – Centra Prokopios, tedy ve prospěch úsilí, aby se svět stal lepším v rovině duchovní a mravní, nikoliv ekonomické.

Použité zdroje:

Šimek, Michal: Šťourat se v minulosti není moje hobby… Rozhovor s bývalým mluvčím Charty 77 Janem Kozlíkem. Katolický týdeník, 4.–10. 5. 2010, roč. 21, č. 19, příloha Perspektivy, s. IV.

Prohlášení Václava Malého v centru zájmu. Katolický týdeník, 4.–10. 5. 2010, roč. 21, č. 19, s. 2.

Dokument rady Iustitia et pax k volbám 2010 [online]. 27. 4. 2010. Dostupné z URL: http://tisk.cirkev.cz/dokumenty/dokument-rady-iustitia-et-pax-k-volbam-2010/

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Monika M. z IP 94.242.66.*** | 19.5.2010 14:49
Ano Nuli, v tom citátu z Talmudu je míněn naprostý nedostatek peněz. Dobře, kapituluji, peníze nejsou na prvním místě. Peníze jsou jenom prostředek (ale důležitý). A i jako prostředek k dosažení cílů stojí až za mravností. Měla jsem za posledních pár dní částěčně studijně, částečně soukromě možnost vidět, co s člověkem chudým i bohatým dokáží udělat peníze (stanou-li se cílem a ne jenom prostředkem). A je to smutný pohled.
Vít Machálek | 17.5.2010 07:28
František určitě není příkladem k následování pro všechny (je např. jasné, že je rozdíl žít v celibátu anebo mít starost o rodinu), ale všichni se jím můžeme nějakým způsobem inspirovat. Ostatně nejen jím, ale také a především biblí, kde je hlubokých výpovědí na toto téma celá řada.
nuli z IP 83.208.141.*** | 14.5.2010 22:44
cítím podobně jako autor. Monika má v lecčems pravdu, ale taky mě zaráží poslední věta (i když možná je míněno absolutní nedostatek - něco jako Villonovo ...a vlky z lesů žene hlad ...)
Monika M. z IP 94.242.66.*** | 12.5.2010 14:22
Dobrý den Vítku, nejsem vyloženě pravicový nadšenec, v principu jsem spíše levicově smýšlející, ale ne v našich geografických podmínkách. Nechci se s Vámi přit, doufám,  že to tak neberete, vítě, že si Vás vážím, v principu máme oba pravdu. Talmud mi přijde přiměřený. Židé schraňovali peníze ne z hamižnosti, ale protože pro ně představovaly šanci na méně krutý život, na úplatky, které je nejednou ochránily před pogromy, peníze jim v antisemitistickém prostředí alespoň někdy pomáhaly zaručit špetku důstojnosti. Ale to už jsem asi někde jinde. Víte ten citát jsem našla v době, kdy jsem žila s dětmi na hranici životního minima a kdyby mé děti nedědily oblečení, neměly by v té době co na sebe. Ten citát se mě tehdy dotkl, urazil mě, považovala jsem se za vnitřně svobodného člověka navzdory okolnostem, ale ve skutečnosti jsem nebyla svobodná, byla jsem v poníženém a závislém postavení a mé myšlení na tom nic neměnilo. Takto žít krátkou dobu je velmi obohacující, celý život však ne. Člověk by neměl čekat, že ho druzí z tohoto stavu vyvedou, sám by o to měl usilovat a pomoc druhých by měla spočívat v tom naučit takové lidi žít důstojně a nezávisle, pokud to jen trochu jde s ohledem na věk a zdraví. Další věc je, že znám mnoho "podnikatelů". Peníze nemají, dřou 16 hodin denně. Jsou to dříči, mají nápady, jsou inteligentní, ale stát je drtí místo aby je podporoval. Přitom tito lidé by měli být pilířem naší ekonomiky. Samozřejmě jsou opačné typy podnikatelů rychlozbohatlíků a totálních hajzlíků. Toto téma je na dlouhou diskuzi. Mimochodem sv. František byl vyjímečný už tím, že nepatří mezi vzor hodný hromadného následování. Byl zvláštní a jedinečný v tom, že byl svým způsobem extrémista. Ale úžasný extrémista. Víte, já jako matka dětí, peníze a hlavně jejich nedostatek řeším často, jsem proto pragmaticky zaměřená. Na druhou stranu mě fascinuje jeden můj známý kněz, který vyloženě nelpí na věcech, na prožitcích, není typicky asketický, ale tak zvláštně skromný a ta skromnost v jeho pojetí je výsostná a vznešená.
Vít Machálek | 12.5.2010 07:46
Vidím, že jste zřejmě pravicová volička. Vůbec nic proti tomu nenamítám, nicméně zdá se mi problematické argumentovat v této souvislosti Talmudem (nebo vůbec nábožensky).  A svým způsobem mě zarazila i Vaše poslední věta: Co by na ni řekl takový svatý František?!
Monika M. z IP 94.242.66.*** | 11.5.2010 11:02
Dobrý den Vítku, čtu všechny Vaše články, ale nemám mnoho času na přispěvky do diskuze, však jsem Vám o tom psala, dnes si ho ale najdu. Co se peněz týče, jsem možná přízemní, ale peníze jsou opravdu na prvním místě. Nemyslím v životě člověka, to možná tak na druhém smile) (nájem se platit musí a jíst se taky musí), ale aby byla zaručena demokracie a prosperita státu. Idea se totiž snadno zvrtne v ideologii a pěstovat ideály nelze bez peněz. Aby mohl fungovat sociální systém, musí stát mít značné finanční zdroje a měli by být podporování ti, kteří ty zdroje vytrvářejí. A člověk by měl vědět, že střídmost a nezneužívání sociálního systému udrží systém, zatímco očekávání, že se stát musí postarat, vede naše potomky na cestu velkého krachu ala Řecko. Problém je, že lidé význam peněz a potažmo hlavně peníze samotné znehodnocují ve svůj prospěch. Peníze nejsou od toho, abychom si dopřávali a rozhazovali, ale abychom mohli zachovávat a udržovat hodnoty, abychom mohli vytvářet, abychom mohli pomáhat. Naše země potřebuje ekonomický růst a moře peněz a ještě více lidi, kteří o těch penězích dokáží moudře rozhodovat a nepěstovat výhody pro sebe. To je bohužel science-fiction. Osobně mě děsí levicové přísliby, které těží z lidské neschopnosti a neochoty nést zodpovědnost za svůj život. Myslím, že tak nějak se o penězích vyjadřuje i talmud. Nedostatek financí člověka zotročuje, dělá ho nesvobodným.

Komentáře tohoto článku jsou moderovány. Váš příspěvek se zobrazí až po schválení autorem článku.

Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel jedenáct a jedna